Zdravá strava

OBECNÁ DOPORUČENÍ

DĚLENÁ STRAVA

Co to je: druh stravování, kdy v jednom pokrmu nekonzumujete zaráz bílkoviny a uhlovodany = sacharidy.

Výčet bílkovin: výrobky z mléka, maso, luštěniny, vejce, semínka, ořechy

Výčet neutrálních potraviny= lze kombinovat pouze s bílkovinami nebo sacharidy: což je zelenina, veškeré tuky i sádlo a máslo, Ovoce i sušené, suché víno.

Výčet sacharidů: všechny přílohy - brambory, rýže, obiloviny, pečivo, kaše, med.

Proč dělená strava nezakyseluje: Bílkoviny potřebují ke svému zpracování kyseliny, uhlohydráty zase zásady. Když se smíchají, zatěžuje to organismus.

Proč je důležitá: Krev potřebuje mít stálou pH. A když ji nemá, když by hrozilo, že by byla více kyselejší, vezme si minerály z kostí, zubů... pro neutralizaci kyselin. Překyselení organismu je příčinou většiny nemocí. pH proužky pro měření kyselosti vašeho organizmu lze zakoupit i v našem centru Harmonie Rajhrad.

ZHODNOCENÍ POTRAVIN

CO NE:

Vyhýbat se všemu umělému, průmyslově zpracovaným potravinám:

Vše co jste si neochutili sami. Což konkrétně značí: ochucené pomazánky všeho druhu. Tavené sýry, marmelády, slazené jogurty - i vanilkový pribináček. Když přimhouřím obě oči tak smetanový pribináček - ten není dochucený. Ale stále jsou v něm technicky zpracované látky. Sladká pečiva, kupovaná těsta, margarýny, oleje z geneticky upravovaných potravin (modifikované potraviny), rafinované oleje, slaná ochucená pečiva (různé mřížky s brokolicí...). Když už tak je nahradit domácími - s kvalitními surovinami - celozrnnou moukou, řepný cukr - Dá se koupit v BioBance Veveří 5, zvonek Brontosaurus, kde s zaregistrujete pro objednávky u farmářů = 100 Kč za rok. Pouze v Pondělí a v Pátek mezi 16h a 18h.

Samozřejmě omezte smažené. Zmrzliny, v podstatě vše sladké co koupíte v obchodě. Nahraďte je domácí buchtou - s celozrnnou moukou, a zdravým cukrem.

Pět bílých jedů = zakyselují

Cukr, bílá mouka, mléko, maso, živočišný tuk. Rozhodně bych ale maso nevyřadila z jídelníčku. Ale ani bych ho nejedla každý den. Mléku se vyhýbejte, jak jen můžete. Poukžívejte místo živočišného tuku, oleje.

CO ANO:

Co odkyseluje:

Zelenina, ovoce. Syrová strava. Správná kombinace potravin.

Ořechy, semínka - můžete namlet spojit to vajíčkem osladit medem a dochutit kořením. Máte výborný výživný pokrm.

Oleje - ze surovin, které nebyly geneticky modifikovány. Je dobré je konzumovat tepelně neupravené např.: se zeleninou, ale může být i s chlebem.

Zelenina i ovoce obsahují různé dusičnany (ovoce - růstové hormony pro větší velikost). Ale když použijete odšťavňovač, všechny nepotřebné látky zůstanou ve vláknině, tedy v prostoru odšťavňovače pro odpad. V důsledku chemického pokroku rostliny neobsahují už tolik minerálů... jako dříve, tímto způsobem tento problém také vyřešíte.

Každý den si tedy dělejte zeleninové šťávy. Pokud vaše tělo není zvyklé na tolik zeleniny, tak jej zvyšujte postupně. Celý jeden týden jezte o jeden zeleninový pokrm víc (jeden kus zeleniny), než jste zvyklá. Příští týden navyšte o další chod. A takhle už dále jezte stále.

Na lačno 20 min. před snídaní jezte syrové ovoce.

Pro odvážné: odkyselují a minerály dodávají i divoké byliny např.: listy pampelišek, v omezeném množství květy fialek... Zde naleznete výčet jedlých bylin i s obrázkem: http://fenix.savana.cz/doku.php

KOŘENÍ:

Ne: kečupy, hořčice, různé dresinky, kupované omáčky - až na kvalitní sojovou omáčku - tu si dát můžete, ale ne typu worcester. Kypřící prášky, vanilkový, skořicový cukr, koření se solí, a ta, která musí projít tepelnou úpravou např.: koření do perníku.

Náhražky těchto produktů:

Kypřící prášek - ve zdravé výživě lze koupit = Kypřící prášek bez fosfátů. Je to v podstatě vinný kámen. Vypadá podobně - je to bílý prášek v malém sáčku, o stejné velikosti jako běžný kypřící prášek.

Vanilkový cukr - lze koupit v bio obchodech pod stejným názvem. Ve složení je většinou uvedeno, že obsahuje jiný než bílý cukr.

Skořicový cukr - nahraďte ho pouhou mletou skořicí + přidejte řepný cukr.

Čisté přírodní koření bez solí a glutamátů a dalších chemických přísad (proto jsou vhodné, jak pro děti, tak i pro diabetiky) můžete zakoupit zde:

e-shop : www.davidkovokoreni.cz Bývají často na různých farmářských trzích po celé ČR v průběhu celého roku. A když se s nimi dopředu domluvíte, aby dovezli tolik a tolik konkrétních směsí na akci ve vašem městě, nemusíte platit poštovné. Na jejich stránkách lze najít data všech festivalů během roku, kde se můžete těšit na jejich přítomnost.

MLÉČNÉ VÝROBKY

Ty bohužel také mírně zakyselují, proto je jezte vždy se zeleninou.

CO ANO:

Mozarela, kefír (je lepší než acidofilní mléko - více bakterií), balkánský sýr, tvarohy upřednostňovat ne ve vaničkách, ale balené, můžou být i zatavené. Jogurty - jsou lepší tučnější - neobsahují škroby, které je zahušťují. Tvrdé sýry - lepší bio, nebo Lérdamer - obsahuje vegetariánská syřidla. Vajíčka, občas niva. A lepší než kravské mléčné výrobky jsou ovčí a kozí.

CO NE:

Mléko, ochucené kefíry, lipánky, tavené sýry.

MOUČNÉ VÝROBKY

CO ANO:

-vybírat si kvalitní, optimálně kváskové pečivo. Kupuji chleba 800g = 46 Kč v obchodě zdravé výživy = Zdravý život. Nachází se na Lidické 26. Můžete si zde nechat pomlet zde koupené zrno. Od jinud vám ho nevezmou, aby si neponičili mlýnek od případných tvrdých částí, obsažených v zrnu.

Při vaření vynechat bílou mouku, nebo ji alespoň namíchat s celozrnnou.

CO NE:

-Rohlíky! Chleba je všeobecně lepší než rohlík.

-Těstoviny, co se snadno rozvaří. Kupujte je jen z tvrdé pšenice.

MASNÉ VÝROBKY

CO ANO:

Krůta, jehněčí jsou zdravější než kuře. Divočina obsahuje také spoustu vitamínů a minerálů. Nejezte ale maso každý den. Stačí dvakrát do týdne a to spíše ryby a všeobecně upřednostňujte bílá masa před červenými. Plus optimálně kupujte bio masa.

Výběh,

CO NE:

Konzervy, paštiky, salámy, šunky - občas ty kvalitnější s obsahem masa více než 70%. Sem tam můžete hovězí, vepřové.

DŮLEŽITÉ ZÁSADY PRO HUBNUTÍ:

Po 15h nejíst sacharidy. Pozor!!! To platí i pro luštěniny. Jsou to sice rostlinné bílkoviny, ale v těle z energetického hlediska se chovají jako sacharidy. Můžete je ale uvařit párkrát týdne (2-3x maximálně) a jíst po 15h. Takže běžně můžete konzumovat jen bílkoviny, zeleninu, semínka, oříšky. Ale jen syrové, v přírodním stavu = žádná slazené, či obalované cukrem. Ani wasabi oříšky.

Jezte pravidelně každé dvě hodiny!

Je moudré jíst, i když nemáte hlad - jen syrovou stravu - zeleninu, oříšky, - př pár listů hlávkového salátu = minerály, vitamíny.

Pijte, když nemáte žízeň. 20 min před jídlem. 1-2h po jídle. NE= slazené vody, jakékoliv podoby. Nejlépe obyčejná voda. Může být dochucena citrónem. (1,5l = ½ citrónu)

Pitný režim: min 2 litry denně

Ráno, když vstanete, tak se do 1h se nasnídejte. Když to nejde tak do 15 min po probuzení si vemte něco drobného. A nasnídejte se až v práci. Zpomaluje to jinak metabolismus.

DALŠÍ POZNATKY:

Jestliže jste po jídle unaveni, šlo s největší pravděpodobností o kyselinotvorný pokrm.

Jídlo, co sníme, nás buď zakyselí, nebo naopak pomůže k acidobazické rovnováze. Každé ale s jinou intenzitou.

Pokrmy hodně žvýkejte - hlavně maso, protože se těžko tráví.

Ideální snídaně - jsou obilné kaše. Pohanková - je lepší koupit celá zrna (nemyslím se slupkou). Vařte ji minimálně 30 min. Kukuřičná - neboli polenta. Vypadá jako větší zrna krupice, ale žlutá. Příprava netrvá tak dlouho. Ale nekupujte si předvařenou ani instantní. Ve zdravé výživě seženete i špaldovou krupici....

Pokud vám chybí vápník, tak dobré je si namlet skořápky od vajíček na jemný prášek (přírodní snadno vstřebatelný vápník), a ten přidat do jídel - neupravujte ho ale tepelně.